Het actieprogramma was oorspronkelijk ingestoken om de huidige berichten binnen de Wlz te vervangen door een netwerkmodel. Een zogenaamde “As-Is” transitie. In mei 2024 hebben de bestuurders van de betrokken ketenpartijen echter gevraagd te onderzoeken of het mogelijk is het netwerkmodel ook breder in te zetten. In september gaven zij akkoord op het volgende voorstel:

  1. We realiseren en implementeren het bemiddelingsregister zoals we het nu hebben gedefinieerd. Alle partijen sluiten daarop aan in een iets aangepast tempo.
  2. We starten met de ontwikkeling van een domeinonafhankelijk zorgleveringsregister, waarbij we in samenspraak met gemeenten en zorgaanbieders dat register vorm zullen geven. Parallel aan de aansluiting op het zorgleveringsregister ontwikkelen we het CAK register.
  3. We maken na het zorgleveringsregister ook het indicatieregister en het bemiddelingsregister domeinonafhankelijk. Dit zodat andere domeinen voor dezelfde administratieve processen een zelfde register kunnen inrichten.
  4. We sluiten aan bij het programma inrichten generieke functies en zorgen dat onze gedeelde voorzieningen passen binnen dat stelsel.

N.B. Met ‘We’ bedoelen we het Actieprogramma iWlz.

N.B ActiZ heeft nog een voorbehoud gemaakt ten aanzien van de mogelijkheid van het gebruik van Nuts binnen het iWlz netwerk. 

Daarnaast heeft het Zorginstituut aangeboden een voorstel te ontwikkelen, samen met gemeenten (VNG) en andere sociaal domein partijen (denk aan bijv. Ketenbureau i-Sociaal Domein en Jeugdzorg Nederland), voor een brede overgang naar het netwerkmodel. Bij deze mogelijke verbreding van scope hoort ook een gezamenlijk governance voorstel.

Bij de verbreding richten we ons nu expliciet op de domeinen Wmo en Jeugd. Dit mede omdat het Zorginstituut hiervoor de berichtenstandaarden in beheer heeft.

De beweging die we hierbij maken vanuit de Wlz past mooi bij de beweging die gemeenten zelf willen maken en ook hebben beschreven in de Eindrapportage kwartiermakersfase ViSD

Omdat het niet gezegd is dat de tijdspaden van het Actieprogramma en de beweging bij gemeenten gelijk zullen lopen, kiezen we er binnen de Wlz voor om de registers die we nog niet hebben gespecificeerd vanaf nu domeinonafhankelijk te specificeren.

Wanneer in de registers domeinspecifieke termen zouden worden opgenomen (zoals ZZPCode, of zorgkantoor), krijgt ieder domein zijn eigen model. Dat leidt ertoe dat bij uitbreiding naar andere domeinen softwareleveranciers iedere keer weer een nieuw model moeten implementeren met alle kosten van dien. Door in het model te kiezen voor domeinonafhankelijke termen wordt die dubbele investering voorkomen. Het volgende plaatje illustreert wat we daarmee bedoelen.

 

Wlz actieprogramma domeinoverstijgend werken