Wat is een toegankelijke website?

Een toegankelijke website is voor alle doelgroepen beter te gebruiken. Daarom staat in het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid dat overheidssites moeten voldoen aan toegankelijkheidseisen zoals vastgelegd in EN 301 549/WCAG 2.1 en daarover verantwoording moeten afleggen in een gepubliceerde toegankelijkheidsverklaring.

Zorgen voor een goede toegankelijkheid 

Wij zorgen ervoor dat onze websites toegankelijk zijn. We nemen hiervoor maatregelen in ons dagelijkse werk:

  • Toegankelijkheid ‘by design’: toegankelijkheid is vanaf de start onderdeel van alle stappen in het ontwerp-, bouw en redactionele proces van onze website.
  • Onderzoek: onafhankelijke deskundigen toetsen regelmatig (onderdelen van) de website op toegankelijkheid. Zowel voor de functioneel-technische onderdelen als de redactionele aspecten. Gevonden knelpunten lossen wij op.
  • Kennis medewerkers: onze medewerkers houden hun kennis over toegankelijkheid op peil en passen dit toe waar nodig.

Toegankelijkheidsverklaring

De websites van Zorginstituut Nederland voldoen gedeeltelijk aan de toegankelijkheidseisen. In onze verklaring lichten wij toe op welke punten wij nog niet volledig voldoen en op welke termijn wij verwachten deze punten op te lossen. De verklaring is op 1 november 2024 getekend voor 'gezien en akkoord' door een tekenbevoegd functionaris van Zorginstituut Nederland.

Zorgen voor een goede toegankelijkheid

Wij zorgen ervoor dat onze websites toegankelijk zijn. We nemen hiervoor maatregelen in ons dagelijkse werk:

  • Toegankelijkheid ‘by design’: toegankelijkheid is vanaf de start onderdeel van alle stappen in het ontwerp-, bouw en redactionele proces van onze website.
  • Onderzoek: onafhankelijke deskundigen toetsen regelmatig (onderdelen van) de website op toegankelijkheid. Zowel voor de functioneel-technische onderdelen als de redactionele aspecten. Gevonden knelpunten lossen wij op.
  • Kennis medewerkers: onze medewerkers houden hun kennis over toegankelijkheid op peil en passen dit toe waar nodig.

Resultaten deelonderzoeken

Omdat WCAG 2.2 nog geen onderdeel is van de wettelijke norm (EN 301 549) hebben we de onderzoekscores gesplitst in twee handige overzichten. Hierin zijn de resultaten per principe en per niveau weergegeven. In WCAG 2.2 is succescriterium 4.1.1 vervallen. Hierdoor zijn er in WCAG 2.2 in totaal 5 succescriteria meer dan in WCAG 2.1.

Resultaten deelonderzoek content versie 1.1

Scores WCAG 2.1 niveau A + AA

Principe Niveau A Niveau AA Totaal
Waarneembaar 5 / 9 4 / 7 9 / 16

Bedienbaar

4 / 6 1 / 1 5 / 7
Begrijpelijk 2 / 3 2 / 3 4 / 6
Robuust 2 / 2 0 / 0 2 / 2
Totaal 13 / 20 7 / 11 20 / 31

Scores WCAG 2.2 niveau A + AA

Principe Niveau A Niveau AA Totaal
Waarneembaar 5 / 9 4 / 7 8 / 16

Bedienbaar

4 / 6 2 / 2 6 / 8
Begrijpelijk 3 / 4 2 / 3 6 / 7
Robuust 1 / 1 0 / 0 0 / 1
Totaal 13 / 20 8 / 12 21 / 32

Resultaten deelonderzoek content versie 1.0

Scores WCAG 2.1 niveau A + AA

Principe Niveau A Niveau AA Totaal
Waarneembaar 5 / 9 3 / 7 8 / 16

Bedienbaar

4 / 6 1 / 1 5 / 7
Begrijpelijk 0 / 3 2 / 3 2 / 6
Robuust 2 / 2 0 / 0 2 / 2
Totaal 11 / 20 6 / 11 17 / 31

Scores WCAG 2.2 niveau A + AA

Principe Niveau A Niveau AA Totaal
Waarneembaar 5 / 9 3 / 7 8 / 16

Bedienbaar

4 / 6 2 / 2 6 / 8
Begrijpelijk 1 / 4 2 / 3 3 / 7
Robuust 1 / 1 0 / 0 0 / 1
Totaal 11 / 20 7 / 12 18 / 32

Resultaten deelonderzoek techniek

Scores WCAG 2.1 niveau A + AA

Principe Niveau A Niveau AA Totaal
Waarneembaar 3 / 5 5 / 8 8 / 13

Bedienbaar

9 / 14 2 / 3 11 / 17
Begrijpelijk 5 / 5 5 / 5 10 / 10
Robuust 1 / 2 1 / 1 2 / 3
Totaal 18 / 26 13 / 17 31 / 43

Scores WCAG 2.2 niveau A + AA

Principe Niveau A Niveau AA Totaal
Waarneembaar 3 / 5 5 / 8 8 / 13

Bedienbaar

9 / 14 5 / 6 14 / 20
Begrijpelijk 7 / 7 6 / 6 13 / 13
Robuust 0 / 1 1 / 1 1 / 2
Totaal 19 / 27 17 / 21 36 / 48

Succescriteria waar iStandaarden niet aan voldoet

Waarneembaar

1.1.1 Niet-tekstuele content (niveau A)
1.2.2 Ondertiteling voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)  (niveau A)
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen) (niveau A)
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen) (NIVEAU AA)
1.3.1 Info en relaties (niveau A)
1.3.5 Identificeer het doel van de input (niveau AA)
1.4.3 Contrast (niveau AA)
1.4.5 Afbeeldingen van tekst (niveau AA)
1.4.10 Reflow (niveau AA)

Bedienbaar

2.1.1 Toetsenbord  (niveau A)
2.4.1 Blokken omzeilen (niveau A)
2.4.2 Paginatitel (niveau A)
2.4.3 Focus volgorde (niveau AA)
2.4.4 Linkdoel (in context) (niveau A)
2.4.7. Focus zichtbaar (niveau AA)
2.5.3. Label in naam (niveau A)

Begrijpelijk

3.1.1 Taal van de pagina niveau A)
3.1.2  Taal van onderdelen  niveau AA)
3.3.1 Fout identificatie (niveau A)
3.3.2 Labels of instructies 

Robuust

4.1.2 Naam, rol, waarde (niveau A)

Maatregelen

Zorginstituut Nederland neemt de volgende maatregelen om de afwijkingen op te lossen en toegankelijkheid te verbeteren: 

  • We blijven ons platform doorontwikkelen voor websites en webapplicaties van Zorginstituut Nederland. 
  • We zorgen dat via het dashboard het overzicht van al onze websites en webapplicaties actueel is. 
  • We laten toegankelijkheidsonderzoeken uitvoeren voor de content en de techniek. 
  • We schakelen onze designers, developers, testers, redacteuren en documentbeheerders in voor het toegankelijk maken en houden van de website of webapplicatie. 
  • We houden rekening met de eisen voor toegankelijkheid bij de aanschaf van externe softwarepakketten. 
  • We richten een proces in voor het toegankelijk publiceren van nieuwe informatie.
  • We richten een proces in om zelf intern periodiek op toegankelijkheid te testen. 

Het Zorginstituut lost de problemen op en verwacht in 2028 te voldoen aan alle 56 WCAG 2.1, niveau A en AA succescriteria die zijn en worden onderzocht.

Voortgang 

Het Zorginstituut werkt aan het oplossen van de toegankelijkheidsproblemen. Zodra een punt is opgelost, melden we dat onder het kopje ‘voortgang’

Alternatieven

Loopt u tegen een toegankelijkheidsprobleem aan?  Neem dan contact op via ons contactformulier. We gaan dan samen met u kijken of we een goed alternatief kunnen bieden voor onderdelen die nog niet toegankelijk zijn door bijvoorbeeld content, indien mogelijk, eventueel op aanvraag toegankelijk te maken. Of om telefonische uitleg geven bij een ontoegankelijke afbeelding.

Onevenredige last

De maatregelen die zijn benoemd leiden niet tot een onevenredige last.

Vragen of opmerkingen

Heeft u een vraag of opmerking over toegankelijkheid? Neem dan contact op via ons contactformulier.